انگلیسی - چگونه یادگیری یک زبان را شروع کنیم؟

  انگلیسی : چگونه یادگیری یک زبان را شروع کنیم؟ -

  منابع آموزشی

یادگیری یک زبان جدید مثل شروع یک سفر است.سفری پر از ناشناخته ها، پر از اتفاقات جالب، پر از فرصت ها و از همه مهم تر سرشار از لذت و خوشگذرانی. در این سفر باید هوشیار باشید وگرنه سر از ناکجاآباد در می آورید. باید بدانید چه کارهایی را انجام دهید و چه کارهایی نکنید تا سفر را به سلامت بگذرانید. در این مقاله قرار است ببینیم برای شروع یادگیری یک زبان جدید چه کارهایی انجام دهیم و چه کارهایی نکنیم تا شروعی استاندارد داشته باشیم. فرقی نمی کند چه زبانی، نقشه راه یکسان است.


اول از هر چیزی مقصد یا هدف خود را مشخص کنید.
دقیقا همانطور که برای شروع یک سفر ابتدا مقصد خود را تعیین می کنید، برای شروع یادگیری زبان نیز باید هدف خود را از یادگیری مشخص کنید؛ پس سریعا و قبل از هر چیزی روی یک برگه بنویسید چرا می خواهید یک زبان را یاد بگیرید. آیا بخاطر علاقه تان به آن زبان است؟ یا مهاجرت یا سفرکاری و تفریحی و یا حتی می خواهید از آن زبان کسب درآمد کنید. با این کار دقیقا می فهمید چه می خواهید و انگیزه خود را در مسیر یادگیری حفظ می کنید.
 
باورهایی که باید در کوله پشتی خود بگذارید.
هر چیز و هرکاری اصول خود را دارد مثلا وقتی که رانندگی یاد می گرفتید از خود توقع نداشتید که در عرض چند هفته بتوانید با نهایت سرعت در خیابان ها برانید و کارهای نمایشی انجام دهید. بلکه می دانستید نیاز به زمان و تمرین دارید و باید از مربی تان کمک بگیرید. پس لطفا همین باور ها را برای یادگیری زبان هم حفظ کنید. اینکه یادگیری زبان یک فرآیند زمان بر است و شما برای تسلط بیشتر نیاز به تمرین دارید. و در برخی مهارت ها باید از استاد کمک بگیرید تا دچار خطا نشوید.

 

1-زبان یک مهارت است و تسلط به هر مهارتی نیاز به تمرین دارد.
2-یادگیری یک زبان زمان میبرد، درست مانند کودکان که یک شبه صحبت کردن یاد نمی گیرند.
3- یادگرفتن زبان آسان است و اصلا غیر ممکن نیست چراکه میلیون نفر توانسته اند چندین زبان را یاد بگیرند.

به دنبال بهترین روش یادگیری زبان نباشید.
چرا؟ مگر بد است که بهترین روش یادگیری زبان را کشف کنیم و طبق همان پیش برویم؟ نه بد نیست اما متاسفانه باید گفت اصلا بهترین روش یادگیری وجود ندارد و تمام روش های موجود صرفا تجربه هایی شخصی بوده که ممکن است برای شما حتی بی فایده باشد. بهتر است بگوئیم که باید به شیوه خودتان زبان یاد بگیرید.آنگونه فکر می کنید راحت هستید نه آنگونکه باید باشد. اگر به دنبال بهترین روش باشد هم زمان را از دست می دهید و هم در بین روش های متعدد گیج می شوید و در آخر انگیزه خود را در یادگیری از دست می دهید.

 
هر زبانی را با 100فعل پرکابرد شروع کنید.
و یا حتی 1000 لغت پرکابرد هم جواب می دهد. هدف از این کار این است که ذهنتان با حروف جدید، تلفظ های جدید و ساختار یک زبان جدید آشنا شود. شاید یادگیری 100فعل اول سخت باشد اما همینکه ذهنتان آن را پذیرفت افعال و لغت های بعدی را به راحتی یاد می گیرید. علاوه بر این، اعتماد بنفس شما در یادگیری بالا می رود چراکه توانسته اید از یک زبان جدید چیزهایی را یاد بگیرید.همچنین به دلیل کابرد زیاد این افعال و لغات فهم تان از آن زبان بیشتر می شود. یعنی بیشتر مکالمات را متوجه می شوید و می توانید در صحبت کردن خود از آن استفاده کنید
دیکشنری را حتما در کوله پشتی تان بگذارید.
داشتن یک دیشکنری شما را کنجکاو تر می کند. می توانید هرلحظه لغت های جدید را یاد بگیرید و دانش لغوی خود را گسترش دهید. همچنین به یادگیری کامل زبان منجر می شود چراکه دیکشنری ها اطلاعات جامعی را در خصوص یک واژه ارایه می دهند.  
یادگیری لغات به صورت پراکنده حداقل در اوایل یادگیری هر زبانی اصلا توصیه نمی شود . یادگیری لغات موضوعی از آن جهت خوب است که یک انسجام در ذهن ایجاد کرده و زبان آموز لغات یک موضوع را که مرتبط باهم هستند یکجا یاد می گیرد. همچنین می توانید با استفاده از ساختار های ساده گرامری، با لغات 1 موضوع جملات ساده ای نیز بسازید.

 
بعد از یادگیری لغات روی مکالمات سطح بندی شده کار کنید.
حالا که لغت های زیادی را می دانید وقت آن است که با مکالمات ساده شروع کنید. در مکالمات با ساختار های گرامری و از همه مهم تر نقش و کاربرد کلمه هایی که یاد گرفتید بیشتر آشنا می شوید. همچنین به مرور زمان جملات پرکاربرد در مکالمات به حافظه تان سپرده می شود و در مهارت صحبت کردن به آن زبان نیز پیشرفت می کنید. اگر مکالمه هایتان فایل صوتی هم داشته باشند چه بهتر. چراکه در تقویت مهارت شنیداری هم به شما کمک می کنند. فراموشتان نشود از مکالمه بسیار ساده استفاده کنید و کم کم سطح خود را بالا ببرید.

 

ساده شروع کنید
یادگیری زبان هم مثل هر مهارتی دیگر است که می خواهید یاد بگیرید. مثلا اگر بخواهید شنا کردن یاد بگیرید پریدن در قسمت عمیق یک کار احمقانه است. قدم به قدم باید پیش بروید. اول از قسمت کم عمق شروع می کنید و به مرور زمان توانایی شنا کردن در قسمت عمیق را دارید. در زبان هم همینطور است. ابتدا به سراغ مجلات و فیلم ها و مستند ها نروید و به اینگونه حرف ها توجه نکنید. با منابع ساده شروع کنید و از انتخاب کتاب های سطح بالا شروع خودداری کنید تا غرق نشوید.